donderdag 9 juli 2015

D4

Gisteren een mooie dag gehad op het NK Schaken in het Manor Hotel te Amsterdam. Thomas deed een mooi optreden en ik had er ook zin in. Er gebeurde iets magisch. Ik kondigde een gedicht aan met de mededeling dat het geschreven was naar aanleiding van de moord op Theo van Gogh. Na afloop kwamen mensen naar mij toe. Of het toeval was dat ik dat gedicht over Van Gogh gedaan had of dat ik het wist. Wat wist? zei ik. Hij is hier tegenover vermoord. Ik kreeg even de koude rillingen. Lang niet meer aan gedacht.
De rest van de middag veel partijen gekeken. Giri tegen Bok was spannend, helaas liet Bok het door tijdnood in het eindspel liggen. Sipke Ernst stond schuin achter mij en ik hoorde hem zeggen dat Bok h5 had moet spelen. Dat bleek te kloppen want Giri maakte korte metten met hem. En over Sipke gesproken, mijn gedicht in het kader van Dichter bij de Schaker ging over hem. Hij kon zich er in vinden alleen de zin 'Zelfmoord is een optie' kon hij niet plaatsen. In mijn uitleg gaat het over de zelfhaat die je voelt wanneer je een totaal gewonnen stelling om zeep helpt doordat je bijvoorbeeld mat op de achterste rij over het hoofd ziet. Aaarrrgh!

D4
voor Sipke Ernst 


Tamelijk kalm.
Solide positioneel schaak.
Denk niet in koning,
kastelen en legers.
Klinisch de stelling ontleden.
Houd niet van risico's.
Moet op mijn gevoel vertrouwen.
Geen opening waarbij
iedere zet de verliezende kan zijn.
Alsof je voetbalt met één verdediger.
Meer intuïtie dan rekenen.
Er kan iets misgaan maar
het is nog geen verloren zaak.
Zit er een vieze truc in?
Iets slecht uitgerekend.
Totaal gewonnen staan
en dan toch nog verliezen.
Iets over het hoofd gezien.
Zelfmoord is een optie.

Vannacht dronken worden.
De vrouw veroveren.
Triomferen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten