dinsdag 29 juli 2014

Graf van Bobby Fischer

Vorige week kwam ik Evert Janse tegen van Oog tv die ik vertelde over het NK Schaken en mijn Bobby Fischer gedicht. Hij vertelde mij dat hij foto's had gekregen (via zijn buurman Egbert) van het graf van Fischer. Daar bleek weer een wonderlijk verhaal aan vast te zitten, ik bedoel aan Fischer's begrafenis. Het stond zo in het NRC (en er is een mooi artikel hierover verschenen in het schaakblad Matten).

'Bobby Fischer, de voormalige Amerikaanse wereldkampioen schaken die vrijdag in Reykjavik aan de gevolgen van een nieraandoening overleed, is gisterochtend begraven op een kleine begraafplaats nabij het dorp Selfoss, zo’n zestig kilometer van de hoofdstad van IJsland.

Slechts vijf mensen, onder wie zijn Japanse vriendin Miyoko Watai, waren aanwezig bij de begrafenis. De vriendengroep die Fischer naar het eiland haalde waar hij het staatsburgerschap verkreeg, waren afwezig omdat ze niet waren geïnformeerd. Zij spraken zondag nog over een begrafenis voor Fischer op de nationale begraafplaats in Thingvellir. Het land waar Fischer begraven is, is eigendom van een familielid van een vriend van Fischer. Er was daarom geen toestemming nodig van de kerk om hem daar te begraven.

Fischer, die 64 jaar oud werd, regelde zijn begrafenis zelf in overleg met zijn buurman in het appartementsgebouw waar hij woonde. Deze buurman had hem enkele malen meegenomen naar de afgelegen begraafplaats nabij een grote rivier. Ook voor de dominee van het kerkje was Fischers begrafenis een complete verrassing.
'

© Egbert

Geen opmerkingen:

Een reactie posten