maandag 5 mei 2014

Schaduw is mijn grond

Morgen is fotograaf Joost Bataille in de bibliotheek te Groningen om te praten over zijn foto-poëzieboek Ik voel me verf. Op een bitterkoude winterdag kwam hij naar Schouwerzijl om een foto van mij te maken. De kou zit in al mijn vezels, bevroren in de tijd. Vlak na zijn bezoek reageerde ik met een vlijmscherp gedicht. Op de eerste verdieping van de bibliotheek is nu een flinke selectie te zien van foto's met de bijbehorende gedichten. Genieten, gratis en voor niks!



Schaduw is mijn grond

Camera op statief.
Hier zie ik het niet, zeg je.
Jij zoekt zoals een dichter kijkt.
Tot het gevonden wordt, of niet.

Onrustig loop je rond.
Barmhartig schijnt de zon.
Het licht is kil, er ligt een schim.
Schaduw is mijn grond.

Is het moment voorbij?
Beeld van wat had kunnen zijn?
Bittere kou, niemand nabij.
Boven je macht fotografeer je mij.

Wie ben ik dan?
Jij meet het licht, de sluitertijd.
Voor mij een kleine eeuwigheid.
Hier blijf ik achter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten